Pagina's

zaterdag 4 februari 2012

Djambo Muzungu! Wiki mbili na wewe ni katika Kongo

Het aftellen gaat met de dag sneller. Nog exact 14 dagen voor we met de hele groep verzamelen blazen om ons op onze machinale vogel te begeven richting DRC, meer bepaald Kinshasa. In het Swahili zou  "goeiedag blanke mens, nog twee weken en je bent in Congo" volgens Google Translate (sorry Lingala vond ik niet onmiddellijk)  "Djambo Muzungu! Wiki mbili na wewe ni katika Kongo" betekenen...
De Congo-koorts neemt meer en meer toe en de voorbereidingen zijn volop bezig lees ik bij collega-bloggers. Ik zit op dat vlak blijkbaar al volledig in Congo-modus en ben alles nog even aan het uitstellen. "Ik heb nog tijd". Dat wordt rushen op 17 en 18 februari om alles mee te hebben en de valies volledig klaar te hebben voor de 19e...

Vrijdagavond zat ik nog samen met iemand die vroeger regelmatig in Congo geweest is, ik hoorde heel wat anecdotes, maar leerde ook veel bij over de mensen en hun doen en laten. Zo leerde ik dat de mensen ons daar meer dan waarschijnlijk zullen aanspreken met "djambo muzungu!" (goeiedag blanke mens! (vrij vertaald) ) en dat de Congolese bevolking meer dan waarschijnlijk nog heel wat leuke verrassingen voor ons in petto zal hebben. Het zal een reis worden met vele mooie momenten, maar ongetwijfeld ook met enkele moeilijke, wanneer we beseffen in welke omstandigheden de mensen daar moeten leven. Gelukkig zijn we voor die momenten met een sterke groep samen, waarin iedereen zeker iedereen zal ondersteunen. Ik kijk er alvast naar uit!

En wat die voorbereidingen betreft? De Spanjaarden zeggen zo mooi: "mañana", in het Swahili zou ik dan zeggen: "kesho" (opnieuw dankjewel google Translate :-) ). Alleen denk ik dat het ook "kesho" nog niet zal gebeuren, maar één ding is zeker het zal gebeuren!!

Collega's, we zien elkaar in Zaventem de 19e, klaar voor een groot avontuur, maar ook voor een mooie (levens)ervaring! Tot dan!

Joachim

PS: aan Danny "picongo" Baert, doe dat goed hé donderdag daar in Mechelen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten